Invest and Trade

Amazon.com - Az elektronikus kereskedelem vezető vállalata

2016. október 25. - Invest and Trade

A régi piaci értékesítés a városközpontokban akkor változott meg, amikor a városok növekedésnek indultak és új, szakosodott üzletek nyíltak. A második világháborút követően bevásárlóközpontok jöttek létre, mint például a Tesco 1940-ben, a Carrefour 1958-ban, vagy a Walmart 1962-ben.

Ezek az új kereskedelmi láncok ötven évig tartó új vásárlási trendet hoztak, ami az internet forradalomig tartott. Az internet megjelenésével egyidejűleg ugyanis megjelentek az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégek is. A legnagyobb ilyen vállalat, amelyről cikkünk is szól, az Amazon.com.

amazon1.jpg

Amazon.com

A cég története 1994-ig nyúlik vissza, ekkor alapította meg ugyanis Jeff Bezos, méghozzá a saját garázsában. Eleinte online könyvesboltként indult és a hagyományos könyveket forgalmazó cégekhez képest sokkal többet tudott eladni. Bezos a cégének mindenképpen „A” betűvel kezdődő nevet akart adni, hogy előre kerüljön az ábécésorrendben. Így hát szótárt kezdett nézegetni és megállt az „Amazon”-nál. Az Amazon logóján 2000 óta egy nyíl mutat A-tól a Z-hez. Ez azt hivatott jelezni, hogy kivétel nélkül minden terméket szállítanak.

Maga a szolgáltatás 1995-ben indult és a vállalat kezdeti üzleti terve szokatlan volt, mert 4-5 évig nem tervezett nyereséget. Amikor az 1990-es évek végén a dotcom buborék kipukkadt, sok internetes társaság lépett ki a piacról, de az Amazon kitartott. 1999-ben a Time magazin Jeff Bezost az év emberének választotta, elismerve a cég sikerét az online vásárlás népszerűsítésében.

A vállalat 2001-ben – története során először – nyereséggel zárta az évet. A cég bevétele ekkor egymilliárd dollár volt, az ebből származó nyeresége pedig ötmillió dollár, ami részvényenként 1 centet jelentett. Bár a nyereség szerény mértékű volt, mégis bizonyította, hogy ez a fajta üzleti modell is sikeres lehet.

Az Amazon napjainkban

Ma a vállalat az amerikai online kereskedelemből 51%-os piaci részesedéssel rendelkezik. A piaci kapitalizációja 372 milliárd dollár. Az egy évi árbevétele másfél évtized alatt egymilliárd dollárról 120 milliárd dollárra növekedett. Az Amazon gyorsan gyarapodik, hisz az elmúlt öt év átlagos forgalom növekedése 31.4%. Ez az adat 2005 óta a tízszeresére nőtt. Kijelenthetjük, hogy ez az üzleti modell sikeres.

Mindenek felett a vállalat ragyogó piaci kilátásokkal nézhet szembe a jövőben is. Ugyanis a Business Insider egyik elemzése szerint a legnagyobb esélye, hogy elérje a bűvös ezer milliárd dolláros tőkepiaci értéket, az Amazonnak van. Ahhoz, hogy egy vállalkozás meghaladhassa ezt a határt legfőképpen arra van szükség, hogy legyen egy óriási piaca, ahol domináns játékosként dinamikusan tud növekedni.

A 2016 harmadik negyedéves értékelések alapján két „A” betűvel kezdődő cég – az Apple és az Alphabet (többek között a Google is e cégcsoportba tartozik) – már túl van az 500 milliárd dolláros határon. Az Amazon ugyan még csak most hagyta el a 362 milliárd dollárt, mely különbség persze jelentős, de mégis egyre közelebb kerül vetélytársaihoz.

amazon2.png

Az elemzők szerint tehát az Amazonnak van a legnagyobb esélye arra, hogy a leggyorsabban elérje, sőt jelentősen meg is haladja az 1000 milliárd dolláros cégértéket. Ha követjük a vállalat részvényértékének alakulását, akkor megfigyelhetjük, hogy ciklikus. Pontosan úgy, mint a bevételei. 2009 óta a cég nyeresége és részvényárfolyama mindig a negyedik negyedévben tört új csúcsokra.

amazon3.png

Emellett egyre több ember használja az internetet, ami szintén hajtja a vállalat bevételeit és árfolyamát. Ez a cég nem csak egy online áruház, de egyben logisztikai központok nagy hálózatával is rendelkezik a világ körül. Ezekből kiindulva tehát egyáltalán nem lehetetlen, hogy az Amazon megelőzze vetélytársait az ezer milliárd dolláros álomhatár elérésében.

Jövőbeni tervek

Vitathatatlanul az Amazon hosszú távú növekedési potenciálja a legerősebb a három technológiai óriás közül, mivel két olyan területen is a legerősebb, amely nagyon gyorsan bővül: a kiskereskedelemben és a felhős infrastruktúrában. Mindkét terület dinamikusan növekszik.

Az eMarketer piackutató becslése szerint 2018-ra a világ kiskereskedelmi forgalma meg fogja haladni a 28 ezer milliárd dollárt. Az e-kereskedelem ennek 5.5%-át adja, vagyis 1540 milliárd dollárt. Ebből szeretne minél többet megszerezni magának az Amazon, méghozzá számos fejlesztésének a segítségével. Emellett folyamatosan keresi azokat a lehetőségeit is, hogy hol csökkentheti a költségeit.

Természetesen másnak is lesz beleszólása, hogy hogyan alakulnak majd végül a piaci viszonyok. Ott van például a Walmart, amely erősen dolgozik azon, hogy megszorítsa az Amazont. Egyelőre azonban az utóbbi piaci kapitalizációja másfélszer magasabb a vetélytársánál, mivel a Walmart „csak” 231,7 milliárd dollárt ér.

Hasonlóan nagy növekedési potenciál van az Amazon másik lábában, a felhőbizniszben is. Az IDC becslése szerint a nagyvállalatok 2019-ben világszerte összesen 140 milliárd dollárt fognak fordítani csak az infrastruktúra alapú szolgáltatás igénybevételére. Az, hogy az Amazon mindkét kulcsterületén, a felhőben és az e-kereskedelemben is vezető pozíciót szerzett, azt sugallja, hogy a cég a következő években folyamatosan és gyors ütemben tudja feltornászni tőkepiaci értékét.

Forrás:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Amazon.com

http://bitport.hu/az-amazon-lehet-az-elso-ezer-milliard-dollaros-tech-ceg

https://infogr.am/e0d43470-201f-4251-b83b-30e62a0dc700

A bejegyzés trackback címe:

https://investandtrade.blog.hu/api/trackback/id/tr8211837061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása